Onderwijs en arbeidsmarkt

De Appelhof leert al vroeg programmeren op de micro:bit

DRUTEN – Leerlingen van De Appelhof leren programmeren op de micro:bit, een kleine computer. Een bijzonder project, dus kwam gedeputeerde Peter Kerris donderdag een kijkje nemen. De leerlingen toonden hem graag hun programmeertalent.

Computational Thinking, zoals programmeren, het dringt langzaam maar zeker door in het onderwijs. Directeur Marja Derks van De Appelhof in Druten merkte dat er op haar school nog wat skills ontbraken op dat vlak: ,,Het gaat om het gebruiken van digitale middelen, computers, om probleemoplossend denken te ontwikkelen.”

Dus zocht ze contact met Johan Reijers van Techlokaal Maas & Waal. Het balletje ging rollen en resulteerde in PRIC, Professioneel Repertoire in Computational Thinking, een samenwerkingsverband tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. 

Techbedrijf NXP doet mee, de provincie geeft subsidie. Derks: ,,NXP kwam met het idee micro:bits (kleine programmeerbare computers, IvT) te gebruiken. Daar zit het grootste deel van de subsidie in, en in het opleiden van leerkrachten.”

In groepjes

De leerlingen van groep 7 zitten in groepjes van vier hun eigen micro:bit te programmeren. Het is een plat computertje van ongeveer 5 bij 5 centimeter, meer niet. Het kleine printplaatje met micro ledlampjes is verbonden met een Chromebook, een laptop. Met behulp van een online software programma zetten ze er van alles op.

Cerine (11) is bezig het liedje ‘Happy Birthday’ op haar micro:bit te programmeren. Haar tafelgenootje Romi maakt het ‘Hoog-Laag spel’. Het zijn twee van de tien opdrachten die de leerlingen dit jaar moeten afwerken. Romi: ,,Op de micro:bit zit een A- en B-knop. Die gebruik je om het spelletje te doen. Aan de achterkant zit een knopje om te resetten, dan kun je er weer wat anders op zetten. Ik vind het wel leuk. Dit is een soort knutselen, maar dan anders.” Cerine is op zoek naar een luidsprekertje. Ze is klaar met het liedje en wil het laten horen. Romi helpt haar.

Vooruitstrevend

Na een korte officiële bijeenkomst gaat Kerris naar het klaslokaal en waagt zichzelf aan een micro:bit. De lampjes gaan al snel branden, ze vormen het woord ‘Hello’. Kerris: ,,Als je kijkt naar de ontwikkeling van werk, dan gaat het steeds deze kant op.”

De gedeputeerde wil dat vooruitstrevende initiatieven als deze, zich als een olievlek gaan verspreiden. ,,We willen een economisch krachtige regio zijn. Daar hebben we alle talent voor nodig.”

Op De Appelhof gaan ze dit schooljaar en in ieder geval het volgende door met het project. Derks: ,,De leerlingen die nu in groep 7 zitten, gaan straks naar groep 8. Zij gaan dan de jongere kinderen begeleiden. Je merkt nu al dat ze elkaar meer helpen.”

Luidspreker

Cerine heeft inmiddels een luidspreker gevonden en aangesloten op haar micro:bit, de klanken van ‘Happy Birthday’ klinken door de klas. De gedeputeerde neemt afscheid. De kinderen kunnen hun volbrachte programmeerwerkjes eindelijk laten aftekenen.

Bron: de Gelderlander