AZEWIJN/ARNHEM – De smeekbede van het dorp Azewijn aan de Statenleden van Gelderland om dwars voor de uitbreiding van het logistieke bedrijventerrein DocksNLD te gaan liggen, heeft vooralsnog geen direct resultaat gehad.
Gedeputeerde Staten wil op twee plekken in Gelderland de vestiging van supergrote (XXL) transportbedrijven toestaan: de hotspot Emmerik-Montferland-Zevenaar (EMZ) is er daar één van, naast Nijmegen/Tiel.
Kritisch
Diverse leden van Provinciale Staten zijn kritisch op de plannen. Maar ze lijken de beperking tot twee plekken om XXL-bedrijven toe te staan, te steunen. Het definitieve besluit over DocksNLD2 volgt later dit jaar als het regionaal programma werklocaties wordt vastgesteld .
De dorpsraad van Azewijn heeft Provinciale Staten woensdag opgeroepen de dreiging voor de leefbaarheid van het dorp af te wenden. Woordvoerder Sandra Braam heeft in het overleg van de Staten over de behoefte aan bedrijventerreinen en locaties voor XXL-logistieke bedrijven in Gelderland een lijst met argumenten tegen de uitbreiding van het bedrijventerrein met een kleine 60 hectare aangereikt.
Blokkendozen
,,In het Azewijnse landschap geen torenhoge blokkendozen, geen verdozing van het landschap, geen lintbebouwing en geen werkgelegenheid die vooral gericht is op arbeidsmigranten. Help ons de gemeente Montferland te stoppen, het prachtige landschap in stand te houden en het welzijn van de inwoners te waarborgen. Alstublieft,” zei Braam.
Op vragen van enkele Statenleden of er genoeg aandacht is voor de leefbaarheid in het gebied zei Braam: ,,Azewijn en Netterden maken zich ontzettend veel zorgen. We vrezen toename van criminaliteit. De horizon-, lucht- en lichtvervuiling. Het argument dat het goed is voor de plaatselijke en regionale werkgelegenheid is domweg flauwekul.”
,,Banen in logistieke sector zijn onzeker. Daar komen vooral mensen uit het buitenland op af. Hoeveel mensen uit Azewijn er nu bij de bedrijven op DocksNLD werken? Het is een aanname, maar het zijn er verdomd weinig.”
Zuinig omgaan
Volgens gedeputeerde Peter Kerris wil de provincie zuinig omgaan met de ruimte en XXL bedrijven niet meer overal toestaan. ,,Daarom kiezen we voor clustering langs de corridors A15/A12 en de A1 waar sprake is van logistieke trimodale hotspots. Transport via weg, water en spoor. Bij Tiel/Nijmegen en Emmerich-Montferland-Zevenaar, dat we als één cluster zien, is dat het geval.”
Onlangs heeft de gemeenteraad van Montferland groen licht gegeven door te gaan met de voorbereidingen voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein. De eerste aankoop van gronden heeft inmiddels plaatsgehad.
Bron: de Gelderlander